WELKOM
in MALEISI╦

 

  

 BESTEMMINGEN
 
HOME
Kuala Lumpur
Cameron Highlands
Langkawi
Langkawi Excursies
Melaka
Penang
Penang Excursies
Perhentian Eilanden
Redang Eiland
 JUNGLE /OERWOUD
 
Flora en Fauna
Nationale Parken
Do's and Don'ts
Endau Rompin
Taman Negara
 Reizen in MALEISI╦
 
Geld Wisselen
Algemeen Vervoer
Afstanden/ reistijd
Bussen
Rent a Car
Trein: Jungle Trein
Trein: East - Oriental
Vliegen
Reizen met kinderen
 ETEN en DRINKEN
 
Drinken
Hawker Stalls
SatÚ (Satay)
Maleise SatÚ Saus
 DEELSTATEN
 
Johor
Kedah
Kelantan
Kuala Lumpur
Labuan
Melaka
Negeri Sembilan
Pahang
Penang
Perak
Perlis
Sabah
Sarawak
Selangor
Terengganu
 Actieve Vakanties
 
Formule 1
Fietsen
Fietsen Kuala Lumpur
Fietsen Penang
Pretparken
Golf
Grotexpedities
Batu Caves
Homestay
Klimmen
Legoland
My Second Home
Nationale Parken
Rafting
Strandvakanties
Strandvakanties
Duiken
Vissen (Sportvissen)
Wandeltochten
Wandelen Georgetown
Watersport
Tokkelen of Zip Line
 FESTIVITEITEN
 
Belangrijke Feesten
Nationale Feestdagen
De Koning
 AIRLINES
 
Intern. Airlines
Malaysia Airlines
Air Asia
Berjaya
Firefly (Schiereiland)
MASwings (Borneo)
Malindo Air
 DIEREN
Zeeschildpadden
Sumatraanse Neushoorns
Orang Oetans
Olifanten
Honingbeer/ Zonnebeer
 MULTIMEDIA
Filmpjes
Landkaarten
 REISTIPS
 DE REGIO
 PARKING SCHIPHOL
 TOUROPERATORS
 BOEKEN
 BROCHURES
 RONDREIS
 LINKS
 FAQ
 PRIVACY BELEID
 
 

 

Jungle trein


In de jungle

Bussen rijden sneller  en zijn ze comfortabeler. Er is een druk treinverkeer rondom Kuala Lumpur naar de voorsteden en de luchthaven. Als je enkele jaren terug met de trein naar het Noorden wilde reizen, vertrok er slechts twee keer per dag een trein.
Maar....... de laatste jaren is men druk bezig geweest om het spoor naar het noorden te vernieuwen. Inclusief de stations. Deze zijn gemoderniseerd of geheel nieuw gebouwd. Vroeger reed de trein slechts twee keer per dag.  Reizen per trein is tegenwoordig nog steeds goedkoop.
Hier is een voorbeeld van een treinreis van v˛˛r de vernieuwing van de het spoor (alles gebaseerd op zomer 2008):

Je wilt vanuit Kuala Lumpur per trein naar Langkawi. De treinreis begint op  KL Sentral  en de vertrektijd is 21.30.
Veel zul je niet dus niet vanuit je wagon zien! Je hebt een cabin met vier bedden en wastafeltje voor 4 personen. De prijs is erg aangenaam, want je betaalt voor 4 personen in totaal: RM 160,- 
Als het licht wordt, kun je naar buiten kijken. Je rijdt dan door de rijstvelden.
De trein arriveert om ca. 8 uur in Aarau (deelstaat Perlis). Daar neem je een taxi voor ca RM 14,- die je naar de haven in Kuala Perlis brengt voor de overtocht naar Langkawi.

 

Toch zijn er twee trajecten, die erg interessant zijn voor ons, als toerist: De "Eastern Oriental Express" en de "Jungletrain".
Deze Jungletrain is meer "basic". Je kunt zitten op harde stoelen, maar er zijn uiteraard ook airconditioned wagons met zachte stoelen. Hier kom je de lokale bevolking tegen, die naar een kampong in het oerwoud moet, of schoolmeisjes, die op weg zijn van/naar school. Daar  tegenover biedt de "Eastern Oriental Express" veel luxe en wordt er in enkele plaatsen gestopt, waar men een excursie kan gaan maken.



Een stationnetje in de jungle


De trein rijdt door het dichte oerwoud van Gemas naar Tumpat, dat 10 kilometer boven Kota Bharu ligt. Als je Kuala Lumpur wilt en je zou deze trein willen nemen, dan moet je naar Gemas, dat een stukje zuidelijker ligt. Dit kun je combineren met een bezoek aan Malakka. Vandaar uit vertrekt de echte jungle trein. Natuurlijk kun je ook bijv. in Jerantut op de trein stappen. Passagiers vanuit Singapore kunnen in Gemas reeds overstappen op de jungletrein.
Logischer is het om eerst naar Taman Negara te reizen per bus/ boot  en vervolgens bij terugkomst in Jerantut of een ander station op de trein te stappen en door de jungle naar Kota Bharu te reizen.

 

Als je weer vanuit Taman Negara vertrekt en terug komt met de boot in Kuala Tembeling, kun je een taxi nemen naar het dichtstbijzijnde station: Mela of Jerantut. 
Er staan genoeg taxi's klaar om je weg te brengen. De trein moet daar omstreeks 13.00 uur vertrekken en de reis naar Tumpat zal zo'n 8 uur duren. Meestal loopt de vertrektijd wel uit.
Vanuit deze plaatsjes (Mela en Jerantut) gaat de trein noordelijk en rijdt door het dichte oerwoud. Af en toe een stop makend bij een kampong om de schoolmeisjes uit te laten stappen, of bewoners in te laten stappen. 
Het hele traject heeft slechts ÚÚn spoor. Elke keer als er gestopt wordt (8x), komen er snack-verkopers langs met o.a. kwarteleitjes, litchi's, puddinkjes, zakjes drinken etc.
De wagons hebben hard seaters en soft seaters, al naar gelang de prijs, die je betaalt. Ook is het mogelijk om een bed te reserveren, als je 's nachts reist. Er hangt een gordijntje voor het stapelbed, dat je gereserveerd hebt.
De reis is een prachtige belevenis van je vakantie!

Soms durft de lokale bevolking geeneens tegenover je te zitten. Tijdens het laatste stuk van de treinreis, vanaf Gua Musang,  wordt het landschap anders. De groene jungle maakt plaatst voor een weidser uitzicht met bergen.
Wanneer je laat in Tumpat bent, staan er genoeg taxi's klaar om je naar Kota Bahru te rijden. Geen enkele taxi-chauffeur heeft er bezwaar tegen om enkele hotels af te rijden, wanneer je niet geboekt hebt.
Er rijdt een dagtrein en een nachttrein op het stuk van Gemas naar Tumpat. De dagtrein stopt vaker dan de de nachttrein. Het is dus begrijpelijk, dat deze nachttrein er korter over doet, want minder mensen moeten uitstappen.
Controleer altijd de vertrektijden bij de KTMB: www.ktmb.com.my  Een treinkaartje kun je hieronder bestellen, door op de banner te klikken van de trein.



 

Gemakkelijk je Busticket boeken op:

klik op deze banner voor reservering

 

Gemakkelijk je Treinkaartje boeken op:
cheap booking
klik op deze banner voor reservering

JosÚ had een "hard seater" en schreef over de jungle trein:

"Wij waren op een zaterdag in de trein gestapt. Naderhand werd het best druk,
mede door de schoolvakantie denk ik. In de trein kozen we voor een houten bankje, we dachten welja gewoon doen ( 8 uur). Later werden we 'wat' somberder. Ten eerste is het ÚÚn spoor, dus bij veel plaatsen stopte de trein, ging een eind terug, bleef weer wachten, en weer terug, en weer wachten (ongeveer drie kwartier bijelkaar) en dat ging wel een stuk of zes keer zo.
Er waren inderdaad airconditioned wagons en af en toe gingen wat mensen daarheen om maar wat af te koelen. Er is ook een nachttrein (express) die zeker een stuk sneller gaat.
Het laatste stuk, wat jij opnoemde (Gua Musang - Tumpat), was voor zover ik mij nog kan herinneren (toen het nog licht was), het mooiste stuk: bergen en een weidser uitzicht dan in het begin, dwz dicht oerwoud. Als je met de trein door dicht oerwoud
dendert zie je alleen een groene waas.
Elke keer als er werd gestopt kwamen er snack-verkopers langs met o.a. kwarteleitjes, litchi's, puddinkjes, zakjes drinken etc. Wat ons ook opviel was dat we best een bezienswaardigheid waren. Vooral kinderen staarden ons ongegeneerd aan. Toen het druk werd durfde niemand tegenover ons te zitten en nadat ik hen aanbood te zitten deden ze dat heel aarzelend. Zien we er zo eng uit dan? Gewoon twee gezonde blonde Hollandse mensen...van rond de 1.80.
Uiteindelijk zijn we om 11 uur 's avonds aangekomen in Khota Baru, dus 2 uur later dan gepland. Was best vermoeiend en naarmate de reis vorderde kan je ook weinig interesse meer opbrengen. Bij aankomst staan er genoeg taxi's klaar. Omdat het avond was en wij erg moe waren hebben we inderdaad  teveel betaald, maar de chauffeur heeft ons langs verschillende hotels gezeuld vanwege het vol zijn i.v.m. de schoolvakantie toen, toch aardig. En via hem zijn we ook aan het verblijf op Perhentian Kecil gekomen:Suria Resort op Coral Bay"

WELKOM
in
MALEISI╦